Hopp til hovedinnhold

Opplevelser med SDS Hansteen

Vi er levende opptatt av å formidle seildampskipet «Hansteen»s historie, og om du blir med på tur på fjorden eller omvisning om bord, vil du lære mer om dette spesielle skipet bygget i overgangen mellom seil og damp og dets tid som forskningsfartøy, som passasjerskip, losjiskip og nå som et flytende kulturminne.

  • 1/6
    Foto: synlig.no
  • 2/6
    synlig.no
  • 3/6
    Foto: synlig.no
  • 4/6
    Foto: synlig.no
  • 5/6
    foto: synlig.no
  • 6/6
    Foto: synlig.no

Et levende, flytende kulturminne

Dampskipet Hansteen var en pioner, både nasjonalt og internasjonalt, da forskningsfartøyet ble sjøsatt i 1867. Formålet med byggingen av skipet skulle være å utarbeide sjøkart samt undersøke fiskeriforekomstene utenfor kysten. I de neste 30 årene kartla «Hansteen» norskekysten opp til grensen mot Russland og 10 mil ut fra land. Dette var et nybrottsarbeid og målingene som ble foretatt den gang er fortsatt å finne på noen av dagens sjøkart.
I dag er «Hansteen» den eneste gjenværende representant for overgangsfartøyene, som er utstyrt med både seil og damp, og er sannsynligvis verdens eldste bevarte skip i sitt slag og er Norges eneste skip som kombinerer seil og damp. I 1978 skulle skipet kondemneres, men ble berget i siste øyeblikk, og et omfattende arbeid med å restaurere skipet og få det seilingsdyktig ble startet opp. I løpet av sitt lange liv har «Hansteen» skiftet navn flere ganger og er kjent under både «Haarek» og «Ivar Elias».

Fra tidligere seilaser

  • 1/7
    Bjørg Alise Antonsen
  • 2/7
  • 3/7
  • 4/7
  • 5/7
  • 6/7
    Bjørg Alise Antonsen
  • 7/7