Opplevelser med SDS Hansteen
Vi er levende opptatt av å formidle seildampskipet «Hansteen»s historie, og om du blir med på tur på fjorden eller omvisning om bord, vil du lære mer om dette spesielle skipet bygget i overgangen mellom seil og damp og dets tid som forskningsfartøy, som passasjerskip, losjiskip og nå som et flytende kulturminne.
Et levende, flytende kulturminne
Dampskipet Hansteen var en pioner, både nasjonalt og internasjonalt, da forskningsfartøyet ble sjøsatt i 1867. Formålet med byggingen av skipet skulle være å utarbeide sjøkart samt undersøke fiskeriforekomstene utenfor kysten. I de neste 30 årene kartla «Hansteen» norskekysten opp til grensen mot Russland og 10 mil ut fra land. Dette var et nybrottsarbeid og målingene som ble foretatt den gang er fortsatt å finne på noen av dagens sjøkart.
I dag er «Hansteen» den eneste gjenværende representant for overgangsfartøyene, som er utstyrt med både seil og damp, og er sannsynligvis verdens eldste bevarte skip i sitt slag og er Norges eneste skip som kombinerer seil og damp. I 1978 skulle skipet kondemneres, men ble berget i siste øyeblikk, og et omfattende arbeid med å restaurere skipet og få det seilingsdyktig ble startet opp. I løpet av sitt lange liv har «Hansteen» skiftet navn flere ganger og er kjent under både «Haarek» og «Ivar Elias».